PERSONOPPLYSNINGER
PERSONVERNERKLÆRING
Behandling av personopplysninger i Leiums Legat
Når du bruker nettsiden vår, er leverandør, tar kontakt med oss eller søker om støtte fra Leiums Legat, vil vi behandle personopplysninger om deg. Nedenfor finner du informasjon om personopplysninger som samles inn, hvorfor vi gjør dette og dine rettigheter knyttet til behandlingen av personopplysningene.
Behandlingsansvarlig for personopplysningene vi behandler er LEIUMS LEGAT STI (heretter Leiums Legat), v/forretningsfører Ræder Bing advokatfirma AS (heretter Ræder Bing), org.nr. 919 100 265 ved advokat Carl Garmann Clausen.
Kontaktinformasjonen til Leiums Legat er:
Adresse: Dronning Eufemias gate 11, 0150 Oslo
Postboks 2944 Solli, 0230 Oslo
E-post: post@leiumslegat.no
Telefon: 23 27 27 00
Organisasjonsnummer: 983 881 025
For spørsmål du måtte ha om vår behandling av dine personopplysninger kan du kontakte administrasjonen per e-post til post@leiumslegat.no.
1. Hvorfor samler vi inn personopplysninger og hva slags informasjon samler vi inn
Legatets formål er å yte støtte til fordel for hjerte og lungesyke, blinde, døve og mennesker med funksjonshemming samt yte støtte til diakonalt menighetsarbeid.
Vi samler inn og bruker dine personopplysninger til ulike formål avhengig av hvem du er og hvordan vi kommer i kontakt med deg. Vi samler inn følgende personopplysninger til formålene angitt her:
a) Søknader om støtte fra privatpersoner:
Navn, epost, adresse, telefonnummer, personnummer, økonomisk informasjon og andre personopp-lysninger som ansees relevant for vår behandling av søknaden og som du velger å oppgi når du sender inn søknad.
Vi ber om å motta helseopplysninger når det er relevant for søknaden om støtte, og gjør samtidig oppmerksom på at helserelaterte opplysninger uten dokumentasjon ikke vil bli vektlagt i vurderingen. Vi vil behandle slike opplysninger for å oppfylle legatets vedtaksgitte formål. Hvis du ønsker å sende inn særlige kategorier personopplysninger (herunder opplysninger om helse, rase- eller etnisitet, politisk, religiøs og filosofisk oppfatning, seksuelle forhold eller fagforeningsmedlemskap etter GDPR artikkel 9 eller opplysninger om straffbare forhold, GDPR artikkel 10) regnes det som at du har gitt oss et uttrykkelig samtykke til at vi kan behandle slike opplysninger for å vurdere din søknad
Behandlingen av personopplysninger skjer på grunnlag av avtale eller etter samtykke fra deg.
b) Søknader om støtte fra organisasjoner - kontaktpersoner:
Vi vil også behandle personopplysninger som navn, telefonnummer, e-post og andre personopplysninger vi mottar, dersom du er ført opp som kontaktperson hos selskaper og andre organisasjoner som søker støtte fra legatet. Behandlingen skjer på grunnlag av avtale.
c) Leverandører og andre henvendelser:
Vi behandler navn, telefonnummer, e-post og andre personopplysninger som måtte følge av henvendelsen. Vårt grunnlag for behandling av personopplysninger er i disse tilfeller avtale, eller berettiget interesse for oss til å følge opp henvendelser vi måtte få.
d) Oppfylle rettslige forpliktelser - som vi har eller får, slik som rapporteringsplikt til myndighetene. Behandlingen skjer på grunnlag lovpålagte plikter.
e) Cookies - er små tekstfiler som plasseres på din datamaskin når du laster ned en nettside. Vi benytter kun cookies som er strengt nødvendige for at du skal kunne benytte deg av nettsidene våre. Våre cookies benyttes for å skille ulike sesjoner fra hverandre og lagrer informasjon om tidspunkt for pålogging og domene. For innloggede brukere settes en ekstra cookie som lagrer informasjon om sesjonen, hvilken bruker og når innloggingen skjedde. I begge tilfeller slettes informasjonen når sesjonen avsluttes (typisk når nettleseren lukkes). Vår bruk av cookies reguleres i ekomloven § 3-15, annet ledd bokstav b.
Oversikt over informasjonskapsler på leiums-legat.no:
| Navn: | Formål: | Valgfrihet: | Lagringstid: | Mottaker: |
| phpsessid | Alle besøkende: Benyttes for å skille ulike sesjoner fra hverandre. | Strengt nødvendig | Slettes når sesjonen avsluttes. | Jansons Legat |
| is_logged_in | Innloggede brukere: Lagrer informasjon om sesjonen, hvilken bruker og når innloggingen skjedde | Strengt nødvendig | Slettes når sesjonen avsluttes. | Jansons Legat |
2. Deling av personopplysninger til andre
Vi gir ikke personopplysningene dine videre til andre med mindre det foreligger et lovlig grunnlag for slik utlevering. Eksempler på slikt grunnlag vil typisk være en avtale med deg eller et lovgrunnlag som pålegger oss å gi ut informasjonen.
Vi bruker databehandlere til å samle inn, lagre eller på annen måte behandle personopplysninger på våre vegne. I slike tilfeller har vi inngått avtaler for å ivareta informasjonssikkerheten i alle ledd av behandlingen.
All behandling av personopplysninger som vi foretar skjer innenfor EU/EØS- området.
Per i dag benytter vi oss av følgende databehandlere:
- Ræder Bing advokatfirma AS – forretningsfører
- Amesto AccountHouse AS – regnskapsfører
- Upheads AS – host
- Myhre Consulting – utvikling og support av nettsider og søknadssystem
3. Lagringstid
Vi lagrer dine personopplysninger hos oss så lenge det er nødvendig for det formål personopplysningene ble samlet inn for. Vi har følgende retningslinjer for oppbevaring og sletting av personopplysninger:
Søknader om støtte:
- Søknader fra organisasjoner som er innvilget støtte: Slettes etter 8 år (fra innlevert tilbakemelding)
- Søknader fra privatpersoner som er innvilget støtte: Slettes etter 5 år (fra vedtaksdato eller ev. tilbakemelding).
- Søknader som har fått avslag: Slettes 1 år etter vedtaket
- Søknader som er avvist: Slettes årlig
- Søknader som er trukket: Slettes årlig.
Lagringstid er bl.a. begrunnet i at tidligere støtte og tilbakemelding vurderes ved ev. tildeling av ytterligere støtte.
Kontaktpersoner hos søkere
Personopplysninger og kontaktinfo. oppbevares så lenge det ansees nødvendig for oppfylling av formålet. Det vises til rutiner for sletting av søknader jf. pkt. 3 over.
Kontaktpersoner hos leverandører:
Personopplysninger og kontaktinfo. oppbevares så lenge det ansees nødvendig for oppfylling av formålet. Det vises her til oppfyllelse av rettslige forpliktelser, jf. nedenfor, hvoretter oppbevaringsplikt for regnskapsmateriale er 5 år.
Andre henvendelser:
Personopplysninger og kontaktinfo oppbevares så lenge det ansees nødvendig for oppfylling av formålet.
Oppfyllelse av rettslige forpliktelser:
Personopplysninger i forbindelse med regnskapsføring og innrapportering til myndigheter mv., oppbevares i henhold til gjeldende regnskapslovgivning som pt. er 5 år etter utløpet av regnskapsåret forholdet gjelder.
Vi gjør oppmerksom på at sletting av personopplysninger skjer en gang per kalenderår slik at det kan forekomme mindre avvik i lagringstiden.
4. Dine rettigheter når vi behandler personopplysninger om deg
Du har rett til å kreve innsyn, retting eller sletting av personopplysningene vi behandler om deg. Du har videre rett til å kreve begrenset behandling og rette innsigelse mot behandlingen. Du kan lese mer om innholdet i disse rettighetene på Datatilsynets nettside: www.datatilsynet.no.
For å ta i bruk dine rettigheter må du ta kontakt med oss på e-post: post@leiumslegat.no eller sende oss et brev på overnevnte adresse. Vi ber deg oppgi ditt navn, hvilken relasjon du har til oss og hva slags type rettighet du ønsker å gjøre bruk av. Vi vil svare på din henvendelse til oss så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
Vi vil be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg ta i bruk dine rettigheter overfor oss. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg - og ikke noen som gir seg ut for å være deg.
Du kan til enhver tid trekke tilbake ditt samtykke for behandlingen hos oss dersom vi behandler personopplysninger på grunnlag av samtykke. Den enkleste måten å gjøre dette på, er å henvende deg til oss på epost: post@leiumslegat.no eller på overnevnte adresse.
Det gjøres oppmerksom på at ditt krav om setting og/eller trekking av et eventuelt samtykke vil måtte vurderes opp mot våre øvrige forpliktelser, og kan medføre at vi ikke kan etterkomme ditt krav helt eller delvis. Dette kan være retningslinjer for oppbevaring av dokumentasjon, kvalitetssikring og oppfølging, krav iht. lovgivning mv. Dersom vi ikke kan etterkomme ditt krav om sletting, helt eller delvis, vil du motta en begrunnelse for dette.
5. Klager
Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, så kan du klage til Datatilsynet.
Du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynets nettsider: www.datatilsynet.no.
6. Endringer
Hvis det skulle skje endring av våre tjenester eller endringer i regelverket om behandling av personopplysninger, kan det medføre forandring i informasjonen du er gitt her. Oppdatert informasjon vil alltid finnes lett tilgjengelig på våre nettsider.
Sist oppdatert 1. september 2025